Google Website Translator Gadget

Våra LPP (lokala pedagogiska planeringar)

Pedagogisk planering av området: Världskoll!
Bedömningsmatris Världskoll  åk 4-6

Förmågan att:
Att utveckla
Steg 1
Steg 2
Steg 3
Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker (Ge)





Formulera dig och kommunicera i tal
och skrift (svA)


Du kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett i huvudsak fungerande sätt, samt föra enkla resonemang om olika källors användbarhet.


Du kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.



Du kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.



Du kan ge enkla omdömen om texters innehåll och språk och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett i huvudsak fungerande sätt


Du kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett relativt väl fungerande sätt, samt föra utvecklade resonemang om olika källors användbarhet.

Du kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.



Du kan skriva olika slags texter med relativt tydligt innehåll, relativt väl  fungerande struktur och viss språklig variation.


Du kan ge utvecklade omdömen om texters innehåll och språk och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett relativt väl fungerande sätt.
Du kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett väl fungerande sätt, samt föra välutvecklade resonemang om olika källors användbarhet.


Du kan använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.



Du kan skriva olika slags texter med tydligt  innehåll, väl  fungerande struktur och viss språklig variation.



Du kan ge välutvecklade omdömen om texters innehåll och språk och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande sätt.

Bedömningsmatris  åk 4-6

Förmåga
Att utveckla
Steg 1
Steg 2
Steg 3
Utforska och analysera sampel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen (Ge)

Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser  (Sh)







I resonemang beskriver du enkla samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad.

Du redogör för innebörden av de mänskliga rät­tigheterna och barnets rättigheter och ger exempel på vad rättighe­terna kan betyda för barn i olika delar av världen.

Du har grundläggande kun­skaper om vad demokrati är och hur demokratiska beslutsproces­ser fungerar och visar det genom att föra enkla resonemang om hur demokratiska värden och principer kan kopplas till hur beslut tas i elevnära samman­ hang.
I resonemang beskriver du förhållandevis komplexa samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad.

Du redogör för innebörden av de mänskliga rät­tigheterna och barnets rättigheter och ger exempel på vad rättighe­terna kan betyda för barn i olika delar av världen.

Du har goda kun­skaper om vad demokrati är och hur demokratiska beslutsproces­ser fungerar och visar det genom att föra utvecklade resonemang om hur demokratiska värden och principer kan kopplas till hur beslut tas i elevnära samman­ hang.

I resonemang beskriver du komplexa samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad

Du redogör för innebörden av de mänskliga rät­tigheterna och barnets rättigheter och ger exempel på vad rättighe­terna kan betyda för barn i olika delar av världen.

Du har mycket goda kun­skaper om vad demokrati är och hur demokratiska beslutsproces­ser fungerar och visar det genom att föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur demokratiska värden och principer kan kopplas till hur beslut tas i elevnära samman­ hang.








STORMAKTSTIDEN


Du ska lära dig om tiden 1611-1718, den tid som i Sverige kallas för stormaktstiden. Du kommer att läsa om olika regenter, om häxprocesserna, om hur Sverige blir en stat och mycket annat. Vi kommer att arbeta med stormaktstiden fram till och med v.4
Målen som vi arbetar med är:
-         Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider. (Hi)
-         Tidsbegreppet stormaktstiden samt olika syn på dess betydelse. (Hi)
-         Vad historiska källor, till ex brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört idag. (Hi)
-         Skriva en faktatext kring en känd händelse under Stormaktstiden (Sv)
-         Kunna presentera fakta om Stormaktstiden på ett tydligt sätt. (Sv)

-         Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.(Bild)
Det här ska vi göra:
-         Titta på filmklipp från Stormaktstiden
-         Läsa olika slags texter och diskutera om Stormaktstiden
-         Arbeta i grupper kring det vi läser och pratar om
-         Skriva en faktatext om en händelse under Stormaktstiden
-         Dramatisera hur en rättegång mot en ”häxa” kanske kunde se ut
-         Göra en egen tiara av formbart material
Detta ska bedömas:
Din förmåga att:
-         kritisk granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap
-         använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioden, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer
-         reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv och
-         Formulera dig och kommunicera i tal och skrift
-         Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,




Bedömningsmatris till Stormaktstiden
Förmåga
Att utveckla
Steg 1
Steg 2
Steg 3
Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap


Du kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då enkla resonemang om källornas användbarhet.

Du kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då utvecklade resonemang om källornas användbarhet
Du kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade resonemang om källornas användbarhet.
Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter…
















Du har grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.

Du visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar.
.
Du har goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.

Du visar det genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar.

Du har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.

Du visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar

Reflektera över sin och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv


Du kan tolka och visa på spår av historien i vår tid och föra enkla resonemang om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder.
Du kan tolka och visa på spår av historien i vår tid och föra utvecklade resonemang om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder.
 Eleven kan tolka och visa på spår av historien i vår tid och föra välutvecklade och nyanserade  resonemang om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder.
Formulera dig och kommunicera i tal
och skrift






Du kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.



Du kan skriva olika slags texter med relativt tydligt innehåll, relativt väl  fungerande struktur och viss språklig variation.


Du kan skriva olika slags texter med tydligt  innehåll, väl  fungerande struktur och viss språklig variation.



Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material









Du kan använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt för att skapa olika uttryck.

Du kan använda olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt för att skapa olika uttryck.

Du kan använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt för att skapa olika uttryck.







Vasatiden 
Vi kommer att arbeta med Vasatiden fram till v. 44
Efter denna period kommer ni att vara experter på Vasatiden och då kommer ni att veta mycket om kung Gustav Vasa och hans söner, om Tycho Brahe och om hur Sverige blev ett självständigt land.
Målet med undervisningen är att du ska:


  • Var vasatiden befinner sig på vår tidslinje och vad är typiskt för denna tidsperiod.
(Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser) Historia

  • Arbeta med expertord inom ämnesområdet, t.ex. arvsrike, reformation och union.
( Ord och begrepp i skolans ämnen och i vardagsspråk synonymer och motsatsord) Svenska

  • Veta hur Sverige blev ett självständigt land


  • Kunna berätta om likheter och skillnader i hur människorna levde på vasatiden jämfört med hur vi lever idag.
(Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.) Historia

  • Kunna presentera fakta om vasatiden på ett tydligt sätt. Du ska även kunna dramatisera visa delar och veta vad man ska tänka på när redovisar.
(Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.) Svenska

  • Skriva en personligt återgivande text kring en person som levde under vasatiden.
(Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.) Svenska

  • Göra en egen tolkning av en känd konstnärs konstverk. (Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram).  Bild


Det här ska vi göra:

·        Titta på filmsnuttar om Vasatiden
·        Läsa, diskutera och skriva om vasatiden i faktaböcker och skönlitteratur
·        Arbeta i grupper kring det vi läser och pratar om.
·        Skriva en personligt återgivande text utifrån en faktatext om en känd person från vasatiden
·        Kunna ta ett foto och redigera detta så att det blir likt en känd konstnärs verk
·        Göra en dramatisering om Gustav Vasas flykt från dalarna



Detta ska bedömas:

Din förmåga att:

·        Delta i diskussioner, genom att svara, ställa frågor och dra slutsatser.
·        Använda historiska begrepp i tal och skrift.
·        Utifrån flera källor söka, värdera, sammanställa och presentera ett eget arbete om en historisk person.
·        Redovisa muntligt så att det blir förståeligt
·        Skriva en återgivande text med bra struktur



Bedömningsmatris
Förmågor
Nybörjare
Expert
Mästare
Historia
Förmåga att delta i diskussioner
Detta handlar om att  kunna delta i diskussioner genom att svara på, ställa frågor och dra slutsatser.


Jag uttrycker någon egen tanke eller fundering samt svarar på eller ställer någon fråga i mindre grupp


Jag uttrycker en del egna tankar eller funderingar samt svarar på eller ställer några frågor som till viss del för diskussionen framåt, i mindre eller större grupp.


Jag uttrycker många egna tankar eller fundering ar samt svarar på eller ställer några frågor som för diskussionen framåt, i mindre eller större grupp.

Förmåga att beskriva samband
Detta handlar om att kunna se samband t.ex. mellan olika tidsepoker.

Jag beskriver något enkelt samband mellan vår tid och Vasatid, men kan inte förklara varför.

Jag beskriver några enkla samband mellan vår tid, Vasatid och kan ge enkla och till viss del underbyggda förklaringar till varför.

Jag beskriver några samband mellan vår tid, Vasatid eller andra tidsepoker och kan ge utvecklade och ganska väl underbyggda förklaringar till varför.

Förmåga att söka, värdera, sammanställa och presentera
Detta handlar om att utifrån flera källor söka, sammanställa och presentera ett eget arbete om en historisk person.

Jag genomför uppgiften från början till slut, men kräver kontinuerligt stöd
av lärare eller av detaljerade instruktioner

Jag genomför uppgiften från början till slut, men kräver visst stöd av lärare, instruktioner eller kamrater.


Jag genomför uppgiften på egen hand från början till slut.


Förmågan att skriva en återgivande text med struktur
Jag kan sammanställa det du läser från 2 källor till en text. Jag använder dina egna ord och några expertord i texten. Min texter har viss struktur och viss språklig variation (ex olika tidsord).
Jag kan sammanställa det du läser från mer än två källor till en text. Jag använder dina egna ord och många  expertord i texten. Min text har en röd tråd, en fungerande struktur och viss språklig variation.
Jag kan sammanställa  det du läser, hör och ser från många olika källor till en text. Jag använder egna och och väldigt många expertord i texten. Jag har en väl fungerande struktur och stor språklig variation.

Svenska
Förmågan att redovisa muntligt
Jag kom ihåg att titta upp från pappret ibland. Jag skrev något litet på tavlan.
Jag använde mig av texten ibland och hade mycket ögonkontakt. Jag använde mig av något hjälpmedel för att presentationen skulle bli tydligare.
Jag använde sällan stödorden och tittade väldigt mycket på min publik. Jag gjorde presentationen mer
begriplig och intressant med hjälp
av spännande hjälpmedel eller
effekter.
Bild
Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material

Jag kan använda
några olika tekniker, verktyg och
material på i huvudsak
ok sätt för att skapa
en bild i likhet med konstnärens.
Jag kan några olika tekniker, verktyg och material på
ett ganska bra och
varierat sätt för att skapa en bild i likhet med konstnärens.
Jag kan använda några olika
tekniker, verktyg och material på ett
mycket bra, varierat och
idérikt sätt för att skapa en bild i likhet med konstnärens







Min livsberättelse:

Vi kommer att arbeta med att skriva livsberättelser fram till v. 22
Du kommer att få reflektera över livsfrågor och din egen och andras identitet.
Du kommer att träna på att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,

Målet med undervisningen är att du ska:

•     Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott. (Re åk 4-6)

•    Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat, skildras i populärkulturen. (Re åk 4-6)

•    Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning (Sv åk 4-6)

•    Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext (SV åk 4-6)

•    Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag. (SV åk 4-6)


Det här ska vi göra:
•    Lyssna på 2 olika personer som kommer till klassen och berättar om deras liv.
•    Läsa korta stycken ur biografier
•    Titta på hur en biografi är uppbyggd och vad som kännetecknar en sådan
•    Arbeta enskilt med din livsberättelse
•    Göra en digital storytellning och redovisa för klassen

Detta ska bedömas:
Din förmåga att:

•    Förstår det du läser
•    Använda datorn som ett instrument i ditt skrivande
•    Skriva en biografi
•    Redovisa så att alla förstår
•    Lyssna på andra



Medeltiden 
Vi kommer att arbeta med medeltiden fram till v. 11
Efter denna period kommer ni att vara experter på medeltiden och då kommer ni att veta mycket om kungar, nunnor, munkar och om hur det var att leva i staden och på landet. Men också mer om inbördeskrig, tiggare, pest och bondeuppror. Vi kommer också att få bekanta oss med den heliga Birgitta, en av våra mest kända personer från Medeltiden

Målet med undervisningen är att du ska:


  • Veta vad kyrkan betydde för människorna under medeltiden
(Kristendomens införande i Norden. Religionens betydelse för kulturer och stater i Sverige och de övriga nordiska länderna samt konsekvenser av dessa förändringar för olika människor och grupper.)  Historia

  • Känna till några personer som levde under medeltiden och var viktiga för vad som hände under den tidsperioden ex, Heliga Birgitta och Birger Jarl. Vi kommer också att arbeta med häxprocesser.
(Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider) Historia

  • Var medeltiden befinner sig på vår tidslinje och vad är typiskt för denna tidperiod.
(Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser) Historia

  • Ord och begrepp i skolans ämnen och i vardagsspråk. Synonymer och motsatsord. Svenska


  • Veta vad som skiljer medeltiden från vikingatiden. Vi kommer att jämföra och hitta likheter och skillnader mellan det vi läser i Koll på Medeltiden med filmerna om Ahmed i medeltiden och studiebesök på Malmö museum
(Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.) Historia

  • Kunna presentera fakta om medeltiden på ett tydligt sätt. Du ska även kunna dramatisera visa delar och veta vad man ska tänka på när redovisar.
(Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.) Svenska

  • Skriva en beskrivande text kring medeltiden. Du ska veta hur en sådan text är uppbyggd.
(Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.) Svenska

  • Rita ett slottsrum tredimensionellt
( Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.) Bild




Det här ska vi göra:

·        Titta på filmsnuttar om Medeltiden
·        Läsa om Medeltiden i faktaböcker och skönlitteratur
·        Arbeta i grupper kring det vi läser och pratar om.
·        Spela upp en pjäs om Heliga Birgitta
·        Göra studiebesök på medeltidsmuseum i Malmö
·        Skriva en faktatext utifrån en rubrik
·        Rita ett rum i en medeltida borg i 3D
·        Improviserat drama kring häxprocesserna


Detta ska bedömas:

Din förmåga att:

·        Förstår det du läser
·        Lyssna på andra
·        Redovisa muntligt så att det blir förståeligt
·        Skriva en beskrivande text med bra struktur
·        Kunna arbeta i grupp
·        Kunna rita en bild i 3D



















Bedömningsmatris

Förmågor
Nybörjare
Expert
Mästare
Historia
Förmågan att förstå hur religioner
påverkade människorna under medeltiden

Jag kan till viss del berätta om hur kristendomens
införande förändrade livet för människorna på medeltiden.

Jag kan berätta om hur kristendomens
införande förändrade
livet för människorna på medeltiden

Jag kan berätta och föra resonemang om hur kristendomens införande förändrade livet för människorna på medeltiden.
Förmågan att tolka olika tidsperioder, händelser och  personer

Jag har viss kunskap om viktiga händelser och
personer på medeltiden.
Jag har goda kunskaper
om viktiga händelser
och personer på
medeltiden.
Jag har mycket goda kunskaper
om viktiga händelser och personer på medeltiden.
Svenska
Förmågan att redovisa muntligt
Jag kom ihåg att titta upp från pappret ibland. Jag skrev något litet på tavlan.
Jag använde mig av texten ibland och hade mycket ögonkontakt. Jag använde mig av något hjälpmedel för att presentationen skulle bli tydligare.
Jag använde sällan stödorden och tittade väldigt mycket på min publik. Jag gjorde presentationen mer
begriplig och intressant med hjälp
av spännande hjälpmedel eller
effekter.
Förmågan att skriva en beskrivande text med struktur
Jag kan sammanställa det du läser från 2 källor till en text. Du använder dina egna ord och några expertord i texten. Dina beskrivande texter har viss struktur och viss språklig variation (ex olika tidsord). Du kan i enkla texter använda de grundläggande regler för stavning, skiljetecken och (1.Stor/liten bokstav används med
viss säkerhet
2.viss säkerhet i stavning)
Jag kan sammanställa det du läser från mer än två källor till en text. Du använder dina egna ord och många  expertord i texten. Dina texter har en röd tråd, en fungerande struktur och viss språklig variation. I enkla texter kan du använda grundläggande regler för stavning, skiljetecken och är ganska säker på dessa
(1. ganska få fel i användningen av
skiljetecken
2. ganska få stavfel som inte stör)
Jag kan sammanställa  det du läser, hör och ser från många olika källor till en text. Du använder egna och och väldigt många expertord i texten. Du har en väl fungerande struktur och stor språklig variation. I enkla texter kan du använda de grundläggande regler för
stavning, skiljetecken med god säkerhet
(1. få fel i användningen av skiljetecken
2. få stavfel)

Bild
Förmågan att rita en bild i 3D perspektiv
Du kan framställa en enkel bild i 3D på ett fungerande sätt
Du kan framställa en  bild i 3D på ett väl fungerande sätt
Du kan framställa en bild i 3D mycket välarbetat 



Europa
Vi kommer att arbeta med Europa fram till v. 50
Efter denna period kommer ni att vara experter på Europa och då kommer ni att veta mycket om Europa.

Målet med undervisningen är att du ska:

  •  Få kunskaper om Europas natur och kulturlandskap

  • Få kunskap om namn och läge på Europas länder, vatten, berg och orter

  • Bli expert på de ord och begrepp vi arbetar med
( Kunna centrala begrepp och ord som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi)

  • Kunna förklara varför du tycker på ett visst sätt. Kunna övertyga i tal och skrift
( argumentera i olika samtalssituationer och veta hur en argumenterande text är uppbyggd och dess språkliga drag)

  • Kunna hitta information om kända platser och personer i böcker, tidningar och på nätet.
(Informationssökning i böcker i böcker, tidskrifter och webbsidor för barn)

  • Kunna måla ett ansikte i rätt proportioner
( Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.)

Det här ska vi göra:
  • Titta på filmsnuttar om Europa
  • Läsa om Europa i faktaböcker och skönlitteratur (Fröken Europa)
  • Titta på hur en argumenterande text är uppbyggd och vad som kännetecknar en sådan
  • Arbeta enskilt och i grupper med en Europaresa. Ni får olika uppdrag som du får kring Europa
  • Göra en klassblogg om Europa
  • Måla av en känd konstnärs verk
  • Göra radio
Detta ska bedömas:
Din förmåga att:
  • Förstår det du läser
  • Använda bloggen som ett instrument i ditt skrivande
  • Skriva en argumenterande text
  • Övertyga dina klasskamrater
  • Lyssna på andra


Sagor 
Vi kommer att arbeta med sagor fram till sommarlovet.
Ni kommer att bli små sagoexperter efter dessa månader. Då kommer ni att veta hur en saga är uppbyggd och varför man skriver sagor. Vi kommer också att ha diskuterat sagor och skrivit egna sagor i grupp och enskilt.
Målet med undervisningen är att du ska:

·        Arbeta med den narrativa genren och förstå hur dessa texter är uppbyggda

(utveckla sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa arbetet med texten till dess syfte och karaktär)

·        Bli bättre på att skriva och använda dator som hjälpmedel
(Genom skrivandet fördjupa sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket . Utveckla sin förmåga att skriva läsligt för hand och använda datorn som hjälpmedel)



·        Kunna skriva en egen saga med ett spännande innehåll
(stimulera till det egna skapandet och till eget sökande efter meningsfullt läsande samt ta del i kulturarvet)




Det här ska vi göra
  • Läsa och lyssna på sagor
  • Titta på sagor
  • Titta på hur en narrativ text är uppbyggd och vad som kännetecknar en sådan
  • Arbeta enskilt och i grupper med sagor
  • Göra en egen Storybird av en saga
  • Skriva en egen saga där du har med de typiska kännetecknen för en narrativ text

Detta ska bedömas:

Din förmåga att:

  • Förstår det du läser
  • Samtala med andra
  • Skriva en narrativ text för hand och via Storybird
  • Lyssna på andra
  • Använda skriftspråket
__________________________

Här kan ni titta på vår LPP (Lokala Pedagogiska Planering) för temat Vikingatiden

Vikingatiden

Vi kommer att arbeta med vikingatiden fram till v. 11
Efter denna perioden kommer ni att vara experter på vikingatiden och då kommer ni att veta mycket om hur vikingarna levde.

Målet med undervisningen är att du ska:

·         få kunskaper om vikingatiden och varför de gjorde som de gjorde
( tillägna sig kunskap om betydelsefulla historiska gestalter, händelser och epoker)

·        kunna skriva en beskrivande text om något inom vikingatiden
( Kunna producera texter med olika syften som redskap för lärande och kommunikation)

·        träna på att prata med dina klasskamrater om en text
( kunna muntligt berätta och redogöra för något så att innehållet blir begripligt och levande)


Det här ska vi göra:

  • Titta på filmsnuttar om vikingatiden
  • Läsa om vikingarna
  • Titta på hur en beskrivande text är uppbyggd och vad som kännetecknar en sådan
  • Arbeta enskilt och i grupper med att skriva en beskrivande text om vikingarna
  • Spela in en stillbildsfilm där din grupp berättar om vikingarna


Detta ska bedömas:

Din förmåga att:

  • Förstår det du läser
  • Samtala med andra
  • Skriva en beskrivande text
  • Lyssna på andra