Bedömningsmatris Världskoll åk 4-6
|
Förmågan att:
|
Att utveckla
|
Steg 1
|
Steg 2
|
Steg 3
|
Göra geografiska analyser av omvärlden och
värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier,
metoder och tekniker (Ge)
Formulera dig och kommunicera i
tal
och skrift (svA)
|
|
Du kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska
källor, metoder och tekniker på ett i
huvudsak fungerande sätt, samt föra enkla
resonemang om olika källors användbarhet.
Du kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan skriva olika slags texter med begripligt
innehåll, i huvudsak
fungerande struktur och viss språklig variation.
Du kan ge enkla omdömen om
texters innehåll och språk och utifrån respons bearbeta texter mot ökad
tydlighet och kvalitet på ett i
huvudsak fungerande sätt
|
Du kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska
källor, metoder och tekniker på ett relativt
väl fungerande sätt, samt föra utvecklade
resonemang om olika källors användbarhet.
Du kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan skriva olika slags texter med relativt
tydligt innehåll, relativt väl fungerande struktur och viss språklig
variation.
Du kan ge utvecklade omdömen
om texters innehåll och språk och utifrån respons bearbeta texter mot ökad
tydlighet och kvalitet på ett relativt
väl fungerande sätt.
|
Du kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska
källor, metoder och tekniker på ett väl
fungerande sätt, samt föra välutvecklade
resonemang om olika källors användbarhet.
Du kan använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
Du kan skriva olika slags texter med tydligt
innehåll, väl fungerande struktur
och viss språklig variation.
Du kan ge välutvecklade omdömen
om texters innehåll och språk och utifrån respons bearbeta texter mot ökad
tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande
sätt.
|
Bedömningsmatris åk
4-6
|
Förmåga
|
Att utveckla
|
Steg 1
|
Steg 2
|
Steg 3
|
Utforska och analysera sampel mellan människa,
samhälle och natur i olika delar av världen (Ge)
Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden,
principer, arbetssätt och beslutsprocesser (Sh)
|
|
I resonemang beskriver du enkla samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och
hur befolkningen är fördelad.
Du redogör för innebörden av de mänskliga rättigheterna och barnets
rättigheter och ger exempel på vad rättigheterna kan betyda för barn i
olika delar av världen.
Du har grundläggande kunskaper om vad demokrati är och hur
demokratiska beslutsprocesser fungerar och visar det genom att föra enkla
resonemang om hur demokratiska värden och principer kan kopplas till hur
beslut tas i elevnära samman hang.
|
I resonemang beskriver du förhållandevis
komplexa samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur
befolkningen är fördelad.
Du redogör för innebörden av de mänskliga rättigheterna och barnets
rättigheter och ger exempel på vad rättigheterna kan betyda för barn i
olika delar av världen.
Du har goda kunskaper om vad demokrati är och hur demokratiska
beslutsprocesser fungerar och visar det genom att föra utvecklade resonemang
om hur demokratiska värden och principer kan kopplas till hur beslut tas i
elevnära samman hang.
|
I resonemang beskriver du komplexa
samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen
är fördelad
Du redogör för innebörden av de mänskliga rättigheterna och barnets
rättigheter och ger exempel på vad rättigheterna kan betyda för barn i
olika delar av världen.
Du har mycket goda kunskaper
om vad demokrati är och hur demokratiska beslutsprocesser fungerar och
visar det genom att föra välutvecklade och nyanserade resonemang om
hur demokratiska värden och principer kan kopplas till hur beslut tas i
elevnära samman hang.
|
STORMAKTSTIDEN
Du
ska lära dig om tiden 1611-1718, den tid som i Sverige kallas för stormaktstiden. Du kommer att läsa om olika regenter, om
häxprocesserna, om hur Sverige blir en stat och mycket annat. Vi kommer att
arbeta med stormaktstiden fram till och med v.4
Målen som vi
arbetar med är:
-
Hur
historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII
och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och
under skilda tider. (Hi)
-
Tidsbegreppet
stormaktstiden samt olika syn på dess betydelse. (Hi)
-
Vad historiska källor, till ex brev och andra
dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn,
kvinnor och män jämfört idag. (Hi)
-
Skriva en faktatext kring en känd händelse under
Stormaktstiden (Sv)
-
Kunna
presentera fakta om Stormaktstiden på ett tydligt sätt. (Sv)
-
Plana
och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.(Bild)
Det
här ska vi göra:
-
Titta
på filmklipp från Stormaktstiden
-
Läsa
olika slags texter och diskutera om Stormaktstiden
-
Arbeta
i grupper kring det vi läser och pratar om
-
Skriva
en faktatext om en händelse under Stormaktstiden
-
Dramatisera
hur en rättegång mot en ”häxa” kanske kunde se ut
-
Göra en egen tiara av formbart material
Detta
ska bedömas:
Din
förmåga att:
-
kritisk
granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap
-
använda
en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioden,
händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer
-
reflektera
över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån
olika perspektiv och
-
Formulera dig och kommunicera i tal och skrift
-
Skapa
bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika
material,
Bedömningsmatris
till Stormaktstiden
Förmåga
|
Att utveckla
|
Steg 1
|
Steg 2
|
Steg 3
|
Kritiskt
granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap
|
Du kan använda
historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om människors
levnadsvillkor, och för då enkla
resonemang om källornas användbarhet.
|
Du
kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om
människors levnadsvillkor, och för då utvecklade
resonemang om källornas användbarhet
|
Du kan använda
historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om människors
levnadsvillkor, och för då välutvecklade
resonemang om källornas användbarhet.
|
|
Använda en
historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder,
händelser, gestalter…
|
Du har grundläggande kunskaper om historiska
förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.
Du visar det
genom att föra enkla och till viss del
underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av
samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar.
.
|
Du
har goda kunskaper om historiska
förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.
Du
visar det genom att föra utvecklade
och relativt väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser
av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar.
|
Du har mycket goda kunskaper om historiska
förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.
Du visar det
genom att föra välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av
samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar
|
|
Reflektera
över sin och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån
olika perspektiv
|
Du kan tolka
och visa på spår av historien i vår tid och föra enkla resonemang om varför det finns likheter och skillnader i
olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder.
|
Du
kan tolka och visa på spår av historien i vår tid och föra utvecklade resonemang om varför det
finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska
händelser, personer och tidsperioder.
|
Eleven kan tolka och visa på spår av
historien i vår tid och föra välutvecklade och nyanserade resonemang om varför det finns likheter och
skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder.
|
|
Formulera
dig och kommunicera i tal
och skrift
|
Du kan skriva
olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.
|
Du
kan skriva olika slags texter med relativt tydligt innehåll, relativt väl fungerande struktur och viss språklig
variation.
|
Du kan skriva
olika slags texter med tydligt
innehåll, väl fungerande struktur och viss språklig
variation.
|
|
Skapa
bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika
material
|
Du kan använda
olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt för att skapa olika uttryck.
|
Du
kan använda olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt för att skapa olika
uttryck.
|
Du kan använda
olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt för att skapa olika
uttryck.
|
Vasatiden
Vi kommer att arbeta med
Vasatiden fram till v. 44
Efter denna period kommer ni
att vara experter på Vasatiden och då kommer ni att veta mycket om kung Gustav
Vasa och hans söner, om Tycho Brahe och om hur Sverige blev ett självständigt
land.
Målet med undervisningen är att du
ska:
- Var vasatiden befinner sig på vår tidslinje och vad är typiskt för denna tidsperiod.
(Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden,
stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser) Historia
- Arbeta med expertord inom ämnesområdet, t.ex. arvsrike, reformation och union.
( Ord och begrepp i skolans ämnen och i
vardagsspråk synonymer och motsatsord) Svenska
- Veta hur Sverige blev ett självständigt land
- Kunna berätta om likheter och skillnader i hur människorna levde på vasatiden jämfört med hur vi lever idag.
(Vad begreppen förändring, likheter och
skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och
hur de används i historiska sammanhang.) Historia
- Kunna presentera fakta om vasatiden på ett tydligt sätt. Du ska även kunna dramatisera visa delar och veta vad man ska tänka på när redovisar.
(Muntliga presentationer och muntligt berättande
för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder
och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig
presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.) Svenska
- Skriva en personligt återgivande text kring en person som levde under vasatiden.
(Strategier för att skriva olika typer av texter
med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av
texter där ord, bild och ljud samspelar.) Svenska
- Göra en egen tolkning av en känd konstnärs konstverk. (Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram). Bild
Det här ska vi göra:
·
Titta på
filmsnuttar om Vasatiden
·
Läsa, diskutera
och skriva om vasatiden i faktaböcker och skönlitteratur
·
Arbeta i grupper kring
det vi läser och pratar om.
·
Skriva en
personligt återgivande text utifrån en faktatext om en känd person från
vasatiden
·
Kunna ta ett foto
och redigera detta så att det blir likt en känd konstnärs verk
·
Göra en
dramatisering om Gustav Vasas flykt från dalarna
Detta ska bedömas:
Din förmåga att:
·
Delta i
diskussioner, genom att svara, ställa frågor och dra slutsatser.
·
Använda
historiska begrepp i tal och skrift.
·
Utifrån flera
källor söka, värdera, sammanställa och presentera ett eget arbete om en
historisk person.
·
Redovisa muntligt
så att det blir förståeligt
·
Skriva en
återgivande text med bra struktur
Bedömningsmatris
Förmågor
|
Nybörjare
|
Expert
|
Mästare
|
Historia
Förmåga att delta i diskussioner
Detta handlar om att
kunna delta i diskussioner genom att svara på, ställa frågor och dra
slutsatser.
|
Jag uttrycker någon egen tanke eller
fundering samt svarar på eller ställer någon fråga i mindre grupp
|
Jag uttrycker en del egna tankar eller
funderingar samt svarar på eller ställer några frågor som till viss del för
diskussionen framåt, i mindre eller större grupp.
|
Jag uttrycker många egna tankar eller
fundering ar samt svarar på eller ställer några frågor som för diskussionen
framåt, i mindre eller större grupp.
|
Förmåga att beskriva samband
Detta handlar om att kunna se samband
t.ex. mellan olika tidsepoker.
|
Jag beskriver något enkelt samband
mellan vår tid och Vasatid, men kan inte förklara varför.
|
Jag beskriver
några enkla samband mellan vår tid, Vasatid och kan ge enkla och till viss
del underbyggda förklaringar till varför.
|
Jag beskriver några samband mellan vår
tid, Vasatid eller andra tidsepoker och kan ge utvecklade och ganska väl
underbyggda förklaringar till varför.
|
Förmåga att söka,
värdera, sammanställa och presentera
Detta handlar om att
utifrån flera källor söka, sammanställa och presentera ett eget arbete om en
historisk person.
|
Jag genomför uppgiften från
början till slut, men kräver kontinuerligt stöd
av lärare eller av
detaljerade instruktioner
|
Jag genomför uppgiften från början till slut, men
kräver visst stöd av lärare, instruktioner eller kamrater.
|
Jag genomför uppgiften på egen hand från början till slut.
|
Förmågan att skriva en
återgivande text med struktur
|
Jag kan sammanställa det du
läser från 2 källor till en text.
Jag använder dina egna ord och några
expertord i texten. Min texter har viss
struktur och viss språklig variation (ex olika tidsord).
|
Jag kan sammanställa det du läser från mer än två källor till en text. Jag
använder dina egna ord och många expertord i texten. Min text har en röd
tråd, en fungerande
struktur och viss språklig variation.
|
Jag kan sammanställa
det du läser, hör och ser från många
olika källor till en text. Jag använder egna och och väldigt många expertord i texten. Jag har en väl fungerande
struktur och stor språklig variation.
|
Svenska
Förmågan att redovisa
muntligt
|
Jag kom ihåg att titta upp
från pappret ibland. Jag skrev något litet på tavlan.
|
Jag använde mig av texten ibland och hade mycket
ögonkontakt. Jag använde mig av något hjälpmedel för att presentationen
skulle bli tydligare.
|
Jag använde sällan stödorden och tittade väldigt
mycket på min publik. Jag gjorde presentationen mer
begriplig och intressant med hjälp
av spännande hjälpmedel eller
effekter.
|
Bild
Skapa
bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika
material
|
Jag kan använda
några olika tekniker, verktyg och
material på i huvudsak
ok sätt för att skapa
en bild i likhet med konstnärens.
|
Jag kan några olika tekniker, verktyg och material
på
ett ganska bra och
varierat sätt för att skapa en bild i likhet med
konstnärens.
|
Jag kan använda några olika
tekniker, verktyg och material på ett
mycket bra, varierat och
idérikt sätt för att skapa en bild i likhet med
konstnärens
|
Min livsberättelse:
Vi kommer att arbeta med att skriva livsberättelser fram till v. 22
Du kommer att få reflektera över livsfrågor och din egen och andras identitet.
Du kommer att träna på att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
Målet med undervisningen är att du ska:
• Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott. (Re åk 4-6)
• Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat, skildras i populärkulturen. (Re åk 4-6)
• Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning (Sv åk 4-6)
• Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext (SV åk 4-6)
• Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag. (SV åk 4-6)
Det här ska vi göra:
• Lyssna på 2 olika personer som kommer till klassen och berättar om deras liv.
• Läsa korta stycken ur biografier
• Titta på hur en biografi är uppbyggd och vad som kännetecknar en sådan
• Arbeta enskilt med din livsberättelse
• Göra en digital storytellning och redovisa för klassen
Detta ska bedömas:
Din förmåga att:
• Förstår det du läser
• Använda datorn som ett instrument i ditt skrivande
• Skriva en biografi
• Redovisa så att alla förstår
• Lyssna på andra
Vi kommer att arbeta med medeltiden fram till v. 11
Efter denna period kommer ni att vara experter på medeltiden och då kommer ni att veta mycket om kungar, nunnor, munkar och om hur det var att leva i staden och på landet. Men också mer om inbördeskrig, tiggare, pest och bondeuppror. Vi kommer också att få bekanta oss med den heliga Birgitta, en av våra mest kända personer från Medeltiden
Målet med undervisningen är att du ska:
- Veta vad kyrkan betydde för människorna under medeltiden
(Kristendomens införande i Norden. Religionens betydelse för kulturer och stater i Sverige och de övriga nordiska länderna samt konsekvenser av dessa förändringar för olika människor och grupper.) Historia
- Känna till några personer som levde under medeltiden och var viktiga för vad som hände under den tidsperioden ex, Heliga Birgitta och Birger Jarl. Vi kommer också att arbeta med häxprocesser.
(Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider) Historia
- Var medeltiden befinner sig på vår tidslinje och vad är typiskt för denna tidperiod.
(Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser) Historia
- Ord och begrepp i skolans ämnen och i vardagsspråk. Synonymer och motsatsord. Svenska
- Veta vad som skiljer medeltiden från vikingatiden. Vi kommer att jämföra och hitta likheter och skillnader mellan det vi läser i Koll på Medeltiden med filmerna om Ahmed i medeltiden och studiebesök på Malmö museum
(Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.) Historia
- Kunna presentera fakta om medeltiden på ett tydligt sätt. Du ska även kunna dramatisera visa delar och veta vad man ska tänka på när redovisar.
(Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.) Svenska
- Skriva en beskrivande text kring medeltiden. Du ska veta hur en sådan text är uppbyggd.
(Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.) Svenska
- Rita ett slottsrum tredimensionellt
( Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.) Bild
Det här ska vi göra:
· Titta på filmsnuttar om Medeltiden
· Läsa om Medeltiden i faktaböcker och skönlitteratur
· Arbeta i grupper kring det vi läser och pratar om.
· Spela upp en pjäs om Heliga Birgitta
· Göra studiebesök på medeltidsmuseum i Malmö
· Skriva en faktatext utifrån en rubrik
· Rita ett rum i en medeltida borg i 3D
· Improviserat drama kring häxprocesserna
Detta ska bedömas:
Din förmåga att:
· Förstår det du läser
· Lyssna på andra
· Redovisa muntligt så att det blir förståeligt
· Skriva en beskrivande text med bra struktur
· Kunna arbeta i grupp
· Kunna rita en bild i 3D
Bedömningsmatris
Förmågor
|
Nybörjare
|
Expert
|
Mästare
|
Historia
Förmågan att förstå hur religioner
påverkade människorna under medeltiden
|
Jag kan till viss del berätta om hur kristendomens
införande förändrade livet för människorna på medeltiden.
|
Jag kan berätta om hur kristendomens
införande förändrade
livet för människorna på medeltiden
|
Jag kan berätta och föra resonemang om hur kristendomens införande förändrade livet för människorna på medeltiden.
|
Förmågan att tolka olika tidsperioder, händelser och personer
|
Jag har viss kunskap om viktiga händelser och
personer på medeltiden.
|
Jag har goda kunskaper
om viktiga händelser
och personer på
medeltiden.
|
Jag har mycket goda kunskaper
om viktiga händelser och personer på medeltiden.
|
Svenska
Förmågan att redovisa muntligt
|
Jag kom ihåg att titta upp från pappret ibland. Jag skrev något litet på tavlan.
|
Jag använde mig av texten ibland och hade mycket ögonkontakt. Jag använde mig av något hjälpmedel för att presentationen skulle bli tydligare.
|
Jag använde sällan stödorden och tittade väldigt mycket på min publik. Jag gjorde presentationen mer
begriplig och intressant med hjälp
av spännande hjälpmedel eller
effekter.
|
Förmågan att skriva en beskrivande text med struktur
|
Jag kan sammanställa det du läser från 2 källor till en text. Du använder dina egna ord och några expertord i texten. Dina beskrivande texter har viss struktur och viss språklig variation (ex olika tidsord). Du kan i enkla texter använda de grundläggande regler för stavning, skiljetecken och (1.Stor/liten bokstav används med
viss säkerhet
2.viss säkerhet i stavning)
|
Jag kan sammanställa det du läser från mer än två källor till en text. Du använder dina egna ord och många expertord i texten. Dina texter har en röd tråd, en fungerande struktur och viss språklig variation. I enkla texter kan du använda grundläggande regler för stavning, skiljetecken och är ganska säker på dessa
(1. ganska få fel i användningen av
skiljetecken
2. ganska få stavfel som inte stör)
|
Jag kan sammanställa det du läser, hör och ser från många olika källor till en text. Du använder egna och och väldigt många expertord i texten. Du har en väl fungerande struktur och stor språklig variation. I enkla texter kan du använda de grundläggande regler för
stavning, skiljetecken med god säkerhet
(1. få fel i användningen av skiljetecken
2. få stavfel)
|
Bild
Förmågan att rita en bild i 3D perspektiv
|
Du kan framställa en enkel bild i 3D på ett fungerande sätt
|
Du kan framställa en bild i 3D på ett väl fungerande sätt
|
Du kan framställa en bild i 3D mycket välarbetat
|
Europa
Vi kommer att arbeta med Europa fram till v. 50
Efter denna period kommer ni att vara experter på Europa och då kommer ni att veta mycket om Europa.
Målet med undervisningen är att du ska:
- Få kunskaper om Europas natur och kulturlandskap
- Få kunskap om namn och läge på Europas länder, vatten, berg och orter
- Bli expert på de ord och begrepp vi arbetar med
( Kunna centrala begrepp och ord som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi)
- Kunna förklara varför du tycker på ett visst sätt. Kunna övertyga i tal och skrift
( argumentera i olika samtalssituationer och veta hur en argumenterande text är uppbyggd och dess språkliga drag)
- Kunna hitta information om kända platser och personer i böcker, tidningar och på nätet.
(Informationssökning i böcker i böcker, tidskrifter och webbsidor för barn)
- Kunna måla ett ansikte i rätt proportioner
( Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.)
Det här ska vi göra:
- Titta på filmsnuttar om Europa
- Läsa om Europa i faktaböcker och skönlitteratur (Fröken Europa)
- Titta på hur en argumenterande text är uppbyggd och vad som kännetecknar en sådan
- Arbeta enskilt och i grupper med en Europaresa. Ni får olika uppdrag som du får kring Europa
- Göra en klassblogg om Europa
- Måla av en känd konstnärs verk
- Göra radio
Detta ska bedömas:
Din förmåga att:
- Förstår det du läser
- Använda bloggen som ett instrument i ditt skrivande
- Skriva en argumenterande text
- Övertyga dina klasskamrater
- Lyssna på andra
Sagor
Vi kommer att arbeta med sagor fram till sommarlovet.
Ni kommer att bli små sagoexperter efter dessa månader. Då kommer ni att veta hur en saga är uppbyggd och varför man skriver sagor. Vi kommer också att ha diskuterat sagor och skrivit egna sagor i grupp och enskilt.
Målet med undervisningen är att du ska:
· Arbeta med den narrativa genren och förstå hur dessa texter är uppbyggda
(utveckla sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa arbetet med texten till dess syfte och karaktär)
· Bli bättre på att skriva och använda dator som hjälpmedel
(Genom skrivandet fördjupa sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket . Utveckla sin förmåga att skriva läsligt för hand och använda datorn som hjälpmedel)
· Kunna skriva en egen saga med ett spännande innehåll
(stimulera till det egna skapandet och till eget sökande efter meningsfullt läsande samt ta del i kulturarvet)
Det här ska vi göra
- Läsa och lyssna på sagor
- Titta på sagor
- Titta på hur en narrativ text är uppbyggd och vad som kännetecknar en sådan
- Arbeta enskilt och i grupper med sagor
- Göra en egen Storybird av en saga
- Skriva en egen saga där du har med de typiska kännetecknen för en narrativ text
Detta ska bedömas:
- Förstår det du läser
- Samtala med andra
- Skriva en narrativ text för hand och via Storybird
- Lyssna på andra
- Använda skriftspråket
__________________________
Här kan ni titta på vår LPP (Lokala Pedagogiska Planering) för temat Vikingatiden
Vikingatiden
Vi kommer att arbeta med vikingatiden fram till v. 11
Efter denna perioden kommer ni att vara experter på vikingatiden och då kommer ni att veta mycket om hur vikingarna levde.
Målet med undervisningen är att du ska:
· få kunskaper om vikingatiden och varför de gjorde som de gjorde
( tillägna sig kunskap om betydelsefulla historiska gestalter, händelser och epoker)
· kunna skriva en beskrivande text om något inom vikingatiden
( Kunna producera texter med olika syften som redskap för lärande och kommunikation)
· träna på att prata med dina klasskamrater om en text
( kunna muntligt berätta och redogöra för något så att innehållet blir begripligt och levande)
Det här ska vi göra:
- Titta på filmsnuttar om vikingatiden
- Läsa om vikingarna
- Titta på hur en beskrivande text är uppbyggd och vad som kännetecknar en sådan
- Arbeta enskilt och i grupper med att skriva en beskrivande text om vikingarna
- Spela in en stillbildsfilm där din grupp berättar om vikingarna
Detta ska bedömas:
Din förmåga att:
- Förstår det du läser
- Samtala med andra
- Skriva en beskrivande text
- Lyssna på andra